Pages

Iklan Percuma 5jam

Blink2,Blink2
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 4, 2010

YANG INDAH ITU BAHASA



Mengapa aku bermati-matian memperjuangkan bahasa Melayu, adalah kerana pengalamanku sendiri di bumi Jepun. Aku melihat anak-anak Jepun sangat bersahaja dalam membaca buku bertema berat seperti nuklear, satelit, psikologi dan sebagainya sambil bergolek-golek di atas katil. Aku merasakan alangkah indahnya kalau anak-anak kita di desa nun jauh di sana bisa menikmatinya bersama.

Ilmu teknologi mesti melalui asas pemahaman yang tegap. Ini memang kelemahanku di sini. Bahasa Jepun kejuruteraan agak lain dengan bahasa Jepun sehari-hari. Aku perlu bekerja lebih untuk memahami ilmu kejuruteraan mereka. Membuka kamus Jepun-Inggeris, kemudian Inggeris-Melayu pula jika istilah Inggeris itu jarang didengari, sungguh membebankan. Walhal dalam masa yang sama, kami pelajar asing mesti berlari sama pantas dengan orang Jepun lainnya. Setiap hari adalah setiap kamus baru untuk kita, pelajar Malaysia di sini.
Kita sudah lali dengan perbandingan Malaysia dengan negara seperti Jepun, Perancis, Jerman dan beberapa negara lain yang maju melalui bahasa mereka. Mereka itu adalah negara penjajah. Negara mereka tidak berbilang kaum dan tidak perlu memikirkan kesepaduan rakyat kerana ia lahir sendiri atas kesamarataan bangsa.
Jepun sendiri, sejak sistem pendidikan mereka diwujudkan, rakyatnya 90% berbangsa Jepun. Tidak boleh tidak, bahasa Jepun menjadi keutamaan. Sehingga kini pun, masih ke paras 80% walaupun kadar kelahiran rakyat Jepun kian menurun tahun demi tahun.
Malaysia negaranya berbilang kaum. Perlunya kita mencapai kata sepakat untuk mewujudkan suasana harmoni dalam negara. Kendatipun sistem piawai pendidikan kita dibentuk penjajah (sedangkan kita sudah merdeka, masih terikut-ikut dengan acuan lama), aku merasakan tiada salahnya jika setiap bangsa mendalami bahasa kaum mereka. Kita tidak boleh seperti “satu negara” itu (kalian pasti sedia tahu) yang memaksa semua rakyatnya menggunakan bahasa negara asal, menyebabkan hilang jati diri rakyatnya, lupa asal-usul dari mana nenek moyang mereka datang.
Secara peribadi, aku menganggap negara Jepun maju adalah hasil ciplakan (andai saya boleh guna istilah itu) dari negara lain. Menariknya mereka ini, ilmu baru yang dibawa masuk itu diterjemahkan kepada bahasa mereka, membolehkan anak muda mereka menjamah, mengunyah, lalu ditelan bulat-bulat. Tidak setakat itu, mereka mengembangkan lagi ilmu itu jauh lebih baik dari sumber asal kerana pemikiran kritis yang kini menjadi budaya dalam hidup mereka.
Sebagai contoh, siapa yang mencipta lampu diod (LED) pada asalnya? Pastinya bukan orang Jepun. Tapi, penemuan LED berwarna biru oleh seorang rakyat Jepun bernama Profesor Nakamura, hampir-hampir merangkul anugerah Nobel kerana hasil penggunaannya yang bakal menyumbangkan kemajuan tamadun manusia. Sumber di sini.
Sedikit berbeza dengan era kegemilangan Islam dahulu kala (oh itu cuma tinggal kenangan belaka). Kebangkitan pengajian ilmu ketika itu tiada kaitan dengan aspek penjajahan. Islam tidak menjajah, tetapi berkembang. Jangan kita lupa, setelah terbinanya sebuah empayar Islam, berbondong-bondong pendeta ilmu sibuk menterjemahkan ilmu itu kepada beberapa bahasa lain agar ilmu dapat dihadamkan oleh seantero pelosok dunia. Ilmu dari negara lain juga dibawa masuk dan diterjemahkan semula ke bahasa negara sendiri. Tidakkah dapat ia menjegilkan mata kita lagi? Adakah pengajaran bahasa asing yang menjadi keutamaan? Tidak sekali. Itu kerja orang bahasa. Orang sains kerjanya memahami asas ilmu.
Aku masih ingat lagi ketika Jalaludin Hassan menanyakan soalan “Bahasa manakah yang paling ramai dituturkan di dunia?”, di dalam rancangan “Who Wants to be A Millionaire” tahun 2002 kalau tak silap saya. Jawapan peserta adalah bahasa Inggeris dan ternyata salah. Jawapannya adalah bahasa Mandarin. Tapi, pembetulan jua buat sesiapa yang menganggap bahasa Mandarin itu sebagai bahasa bertangga wahid di dunia.
Ulasan oleh Jalaludin Hassan, bahasa Mandarin paling meluas pertuturannya kerana ramainya rakyat China yang merantau jauh ke pelosok dunia. Jawapan asal memanglah bahasa Mandarin, tapi masih belum dianggap nombor satu, kerana bahasa Inggeris masih tetap digunakan oleh banyak negara untuk urusan rasmi dan ada pengajian khas untuknya.
Pendek kata, tak perlu dikejar bahasa yang menjadi gunaan utama di bumi ini. Yang perlu dikejar adalah gaya pemikiran yang kritikal, budaya membaca yang mantap, dan semua itu mesti melalui satu bahasa yang sungguh dekat di hati manusia; iaitu bahasa kita seharian di rumah.
Aku tidak menghalang kepada usaha mempelajari sesuatu bahasa. Tapi, selagi mana bahasa itu menjadi wadah penyampaian, gunakanlah ia sebaiknya. Jangan dicarik luka apa saja bahasa yang kamu guna.
Bahasa bukan saja jiwa bangsa, tapi nyawa peradaban manusia, dan pertalian roh sesama kita.
SILA LIKE
www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment